Informacja Administratora

Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), Dz. U. UE. L. 2016.119.1 z dnia 4 maja 2016r., dalej RODO informuję:
1. dane Administratora i Inspektora Ochrony Danych znajdują się w linku „Ochrona danych osobowych”,
2. Pana/Pani dane osobowe w postaci adresu IP, są przetwarzane w celu udostępniania strony internetowej oraz wypełnienia obowiązków prawnych spoczywających na administratorze(art.6 ust.1 lit.c RODO),
3. jeżeli korzysta Pan/Pani z odnośnika na stronie będącego adresem e-mail placówki to zgadza się Pan/Pani na przetwarzanie danych w celu udzielenia odpowiedzi,
4. dane osobowe mogą być przekazywane organom państwowym, organom ochrony prawnej (Policja, Prokuratura, Sąd) lub organom samorządu terytorialnego w związku z prowadzonym postępowaniem,
5. Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowej,
6. Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres i w zakresie niezbędnym do realizacji celu przetwarzania,
7. przysługuje Panu/Pani prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
8. ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
9. podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest fakultatywne (dobrowolne) w celu udostępnienia strony internetowej,
10. Pana/Pani dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanym procesom podejmowania decyzji przez Administratora, w tym profilowaniu.
zamknij

Logopeda

mgr Izabela Czerwiec

Rodzicu chodź na słówko.

Kształtowanie prawidłowej wymowy to kształtowanie prawidłowego nawyku, a podczas kształtowania nawyku musi występować regularność działań. Bez Twojego systematycznego zaangażowania i pracy z dzieckiem terapia nie będzie przebiegać tak, jak tego oczekujemy. Jej czas zdecydowanie wydłuży się, a efekty nie będą tak zadowalające jakbyśmy tego chcieli. Wystarczy 10 minut ćwiczeń dziennie, aby rezultaty były znacznie lepsze.

Warto pamiętać, że stan mowy ma ogromny wpływ na naukę szkolną. Od tego, jak dziecko mówi zależą w znacznej mierze jego postępy w nauce oraz pozycja społeczna w grupie klasowej, co nazywa się powodzeniem szkolnym. Wady wymowy mogą prowadzić do niepowodzeń szkolnych. Dlatego bardzo ważne jest wczesne rozpoznanie, diagnoza i terapia logopedyczną. Nie można liczyć na to, że dziecko „wyrośnie”. Wpływ zaburzeń mowy na trudności w nauce przejawia się w przedmiotach, które wymagają od dziecka poprawnego pisania, czytania i wypowiadania się (dzieci z wadami artykulacyjnymi popełniają te same błędy w czytaniu, w pisaniu, które wykazują w mowie spontanicznej).

Jak ćwiczyć z dzieckiem w domu?

  1. NIGDY nie dobieraj ćwiczeń samodzielnie.

Wada wymowy każdego dziecka to sprawa indywidualna i warto wykorzystywać te ćwiczenia, które zostały przygotowane na zajęciach przez logopedę, bądź takie, które będą ich poprawnym odpowiednikiem. Dobierając ćwiczenia samodzielnie możemy sprawić, że przyniosą one efekt przeciwny od oczekiwanego.

  1. Zadbaj o regularność.

Najczęstszym powodem niepowodzeń terapii logopedycznej jest brak regularności ćwiczeń w domu. Co to znaczy regularnie? Codziennie.

Dobra rada: Nie masz czasu na regularne ćwiczenia z dzieckiem? Wpleć je pomiędzy zwykłe czynności dnia codziennego.

  1. Ćwicz krótko.

Gimnastyka buzi i języka potrafi być naprawdę męcząca, nawet dla osoby dorosłej. Dlatego ćwiczenia należy rozsądnie dawkować, najlepiej w małych porcjach. Świetnie sprawdzą się ćwiczenia do 15 min. Dziennie. To optymalny czas, w którym możemy już całkiem sporo zrobić i powolutku wyrabiać prawidłowy nawyk mówienia.

  1. Ćwiczenia powinny być dobrą zabawą.

Najlepiej, kiedy ćwiczenia wplecione są w zwykłe czynności dnia codziennego. A okazji do logopedycznej zabawy jest bez liku. Ćwiczyć można podczas kąpieli, na spacerze, podczas wizyty w sklepie, podczas śpiewania piosenki itd. Chodzi po prostu o to, aby ćwiczeniami były dobrą zabawą, wtedy nasze dziecko będzie brało w nich chętnie udział.

Dobra rada: Jeżeli Twoje dziecko szczególnie lubi coś robić, zastanów się, w jaki sposób możesz przemycić tę czynność do ćwiczeń logopedycznych. Naprawdę nic nie stoi na przeszkodzie, aby łączyć przyjemne z pożytecznym.

  1. Nie zmuszaj i nie poprawiaj.

Dzieci uczą się poprzez naśladownictwo tego, co słyszą i widzą, więc w zupełności wystarczy, kiedy podczas powtarzania ty mówisz poprawnie i demonstrujesz, jak prawidłowo wykonać ćwiczenie. Oznacza to, że nie potrzeba dodatkowych komunikatów typu: „tak się nie mówi”, „znowu powiedziałeś to źle”, „nie mów safa, tylko szafa” itp. To normalna sprawa, że przez jakiś czas dziecku nie będzie się udawać mówić dobrze i często już sam ten fakt jest dla malucha frustrujący. Nie warto więc pogłębiać tej frustracji nic nie wnoszącymi uwagami.

Z (et) jak zeszyt

Ważnym elementem teapii logopedycznej jest prowadzenie zeszytu i umiejętne wykorzystanie go w ćwiczeniach domowych. Zeszyt jest narzędziem naszej pracy, to w nim wykonuję z dzieckiem część zadań, to tam lądują obrazki, rysunki, wyrazy i zadania domowe. To tam malujemy, rysujemy, wycinamy, kolorujemy, przyklejamy.
To zeszyt obrazuje Wam, Rodzicom co robiliśmy w danym dniu, nad czym pracujemy, co należy utrwalać, a co sprawia nam jeszcze trudności. Jest też łącznikiem pomiędzy nami, w którym zapisuję wskazówki do pracy w domu, ważne elementy zajęć, uwagi na temat postępów czy zachowania dziecka. Dlatego tak ważne jest, aby dziecko pamiętało o przynoszeniu zeszytu na zajęcia, a także aby do niego systematycznie zaglądało w domu.